Followers

03 February 2010

Larangan bercakap semasa solat



Pada suatu hari Jumaat yang hening Amat naik bas ke masjid untuk menunaikan sembahyang Jumaat.
Mak Amat memberikan seringgit untuk tambang bas pergi dan balik memandangkan Amat dah pun makan tengahari di rumah, adapun perjalanan ke masjid itu 10 km jauhnya.


Amat pun membayar tambang bas 50 sen kepada konduktor yang ensem itu, lalu konduktor tu pun memulangkan baki wangnya dengan duit syiling 50 sen sekeping. Amat pun ambik duit tu simpan dalam kocek baju melayunya.

Sesampainya di masjid, Amat pon mengambil tempat di saf kedua memandangkan saf pertama sudah pun penuh adanya.

Setelah azan berkumandang, pak imam pun mengimamkan solat Jumaat.

Amat pun menunaikan sembahyang berjemaah itu..semasa para jemaah rukuk termasuk Amat sekali...tiba-tiba duit 50 sen nya jatuh dan tergolek betul-betul jatuh di bawah telapak tangan orang dihadapannya.. risau bila pikir nak jalan kaki balik rumah di panas-panas terik tu..amat pun berbisik kepada orang dihadapannya...

Amat: "jangan ambik duit aku tu,aku nak buat tambang balik nanti..."
lalu orang itupun menjawab...

"Alah,setakat 50 sen aku tak heran la, tak der sape nak ambik duit kau tu".
Lalu orang disebelah Amat pula yang terkejut kerana Amat bercakap di dalam sembahyang pun berkata...

" eh, korang nie..dalam sembahyang mana boleh bercakap"
Selepas itu,ada seorang yang lain pula bersuara

" Yang kau bercakap tu aper ?"....

sahlah... sembahyang mereka telah terbatal hanya kerana 50 sen.

19 comments:

NiNa' said...

teringat masa skolah rendah dolu22... cakap masa dalam sembahyang..hehe

iman said...

huhu..time kecik2 dl,ak pown prnh gak ckp dlm smyg..kacaw org smyg..nakal sgguh

Qismina said...

ahahhahaa... aku pnh kaco mak aku smayang.. tapi ms kecik arr.. kalu tang besar2 nie.. maunyer kena tempeleng.. huhu.. ayat yg bese aku guna.." mak nak tutup ker tak lagi api kat dapur tue?? kalu yer angguk.. " eheee..

NiNa' said...

heheheh... semuanya nakal22..

lagi best, siap leh tegur kawan lg.. wehh salah r ko smbhyang..hehhe

Tendou Sani said...

haha...tp pe kaitan gambar selipar tu ngn ckp lam solat...ingatkan nak citer sal selipar kna kebas kat masjid ke hapa...hehe

touyakaruma said...

Hahaha nasib baik pak Imam tak tegur klu tak ....

Faarihin said...

hahaha.. lawak aje.. kerana 50 sen.. terbatal solat yang bercakap itu.. (^__^)

Pisyek said...

haha... hampeh gile... yg tak tahan duk dlm saf kedua...

besenye pakcik2 je duk depan2 nih...

pakcik2 pun ckp dlm solat???

eiysya zasya's said...

pernah jek time kecik2 dulu..
mom ckp kalau nak smyg, kna sebut di bibir, tak bole baca senyap2..
kawan plak ingat aku tengah cakap time solat tuh..
dia pun tego, "mana bole cakap time smyg"..
padahal dia pun smyg gak..haha

Dak Wan® said...

Tu belum tok imam tegur lagi tu! Hehehe

rizputra7 said...

NiNa' : hehe..biasa ler time tue..riz pon sama gak..

rizputra7 said...

iman : oh..ini kerja kamu yer..hehehe

rizputra7 said...

Qismina : mak awak angguk tak?..hehehe

rizputra7 said...

Tendou Sani : hehe tak sama..nanti aku cerita pasal selipar hilang kat masjid...

rizputra7 said...

TK : kalu tak..baik tak payah jadi imam...hehe.betul tak?..

rizputra7 said...

Faarihin : hehe..macam2 kan..

rizputra7 said...

Pisyek : pakcik2 pon ada duduk saf belakang sekali..

rizputra7 said...

eiysya zasya's : haha ye ker...kawan awak dengar ker apa yang baca tue...tak pon mesti dia tengok awak sembahyang...

rizputra7 said...

Dak Wan® : tok imam hanya tegur selepas sembahyang jer...aku dulu pernah tok imam sound depan2 aku...siap suruh dok sebelah dia baca doa..hahaha