Followers

06 June 2010

Tatu



NADIA, 26 (Kuala Lumpur)

“SEBILANGAN gadis bertatu beranggapan mereka berbuat demikian untuk bergaya, daya penarik dan ekspresi seks terhadap pasangan atau rakan, tetapi saya berpendapat sebaliknya.

Saya ada empat jenis tatu di pinggul, tubuh belakang serta kedua-dua belah bahu, dan setiap tatu ada maksud tersendiri.

Tiga daripada tatu itu adalah ayat suci al-Quran iaitu tulisan Bismillah pada bahu kiri dan kanan, serta satu bentuk tulisan kaligrafi daripada al-Quran.

Saya membuat tatu sedemikian kerana dibebani masalah peribadi, cinta dan kehidupan sosial yang pernah dilalui.

Waktu malam saya banyak habiskan di kelab malam, minum arak dan seks bebas. Saya sangat sosial dan banyak terjebak dengan pelbagai gejala tidak bermoral.

Apabila usia meningkat, saya semakin jemu dan tertekan dengan kehidupan. Saya juga sering jatuh sakit dan sejak itu terdetik hati membuat tatu (Bismillah dan ayat al-Quran) berkenaan di badan saya.

Orang mungkin tertanya-tanya mengapa saya menulis kalimah Bismillah pada bahu, tetapi saya menganggap ia bagai ‘pelindung’ diri.

Sebagai orang Islam, saya percaya setiap insan didampingi malaikat pada bahu kiri dan kanan untuk mencatat setiap kebaikan serta keburukan yang mereka lakukan.

Sebab itu saya terfikir meletakkan tatu berkenaan di bahu saya, ia sebagai tanda dan peringatan kepada saya untuk menghindarkan perkara tidak senonoh.

Sejak tatu ini ada di badan saya, hendak minum arak pun fikir dua tiga kali, apa lagi hendak melakukan hubungan seks. Itulah kebaikannya apabila tatu ini ada di badan saya.”

Sumber : Metro (06/06/2010)

Riz : Bukan budaya hidup Islam. Ia juga tidak dibenarkan oleh Islam...suka2 buat tatu Bismillah dan ayat al-Quran kat badan..lagi ler bertambah beban nak ditanggung nanti..

26 comments:

akuvision said...

ni la kalau kurang didikan agama, adakah alasan malaikat di kiri kanan bahu dijadikan alasan untuk mencacah tatu di badan?

asfz lily said...

cmne ek dye msk toilet??

AesyaZealous said...

peliknya pakai tatu untuk tu! ish2. haram

cik panadol said...

alasan bodoh....kalo dalam hati memang da tanam niat nak elak dari terjebak dgn benda2 tak elok tu, tak payah nak bertatu2 ni la....

touyakaruma said...

Mungkin dia kurang didedahkan mengenai Islam kot ?

hAnIsAh_aMmRaN said...

ni la jadinya kalau kurang didikan agama..

astagfirullahal 'azim

Miro Armyrule said...

kesian minah ni...xda siapa nak bimbing dia ke arah yg benar..eemmm

noazhatori said...

xde logik kat situ..

tatu utk ayat Quran?

astaghfirullahalazim~

s h e e said...

tsk2....da tentu2 tatu tu x boleh...
pg plak buat tatu ayat suci...huhuh...btol2...ni la yg terjadi bile kurangnyew didikan agama...

zulkbo said...

salam..
jelas tak cukup memahami islam
badan bertatoo..di tambah tatoo ayat2 Allah..bertambah2 dosa..jika orang kafir kita anggap dia tak faham..tapi yang muslim di anggap menghina dan perlu di hukum setimpal..moga bertaubatlah...

nas said...

tatu dilarang dalam islam....cmne kalau nak buang balik...pasti sakit tak terhingga n tinggalkan kesan buruk...

oh farah said...

moga terbuka pintu hati. supaya dpt terima ajaran yg sebenarnya.

NiNa' said...

nak kata mengong pun okay gak.. hehehhee

rizputra7 said...

akuvision : itu ler....apa nak jadi diaorang nie...

rizputra7 said...

asfz lily : entah...kot2 dia tak masuk tandas...

rizputra7 said...

AesyaZealous :yup..memang haram...

rizputra7 said...

cik panadol : yup..alasan yang tak boleh dipakai...

rizputra7 said...

touyakaruma :kalu kurang..aku tak percaya ler...kat sekolah rendah lagi dah ajar benda2 macam nie

rizputra7 said...

hAnIsAh_aMmRaN :betul2

rizputra7 said...

Miro Armyrule : ituler...bro jer ler yg bimbing budak nie..amacam?

rizputra7 said...

noazhatori : betul..memang tak maksug diakal

rizputra7 said...

s h e e : yup..betul2

rizputra7 said...

zulkbo : wasalam..betul tue bro...

rizputra7 said...

nas : aku pernah terbaca artikel...tak silap aku pemain bola sepak yaya toure tak silap aku...dia buang tatu guna pembedahan...

rizputra7 said...

oh farah ; yup

rizputra7 said...

NiNa' : memang mengong pon...